Olieverfschilderij “Portret van Napoleon”, door Anne-Louis Girodet
Technische fiche
Kunstenaar | Anne-Louis Girodet |
Datering | 1804-1821, circa 1812 |
Gemaakt in | Parijs, Frankrijk |
Stijl | Romantiek-Neoclassicisme |
Techniek | Olieverf op doek + brede vergulden lijst met gekroonde arenden in de hoeken |
Afmetingen | 98cm (B) x 117cm (H) |
Waar te vinden binnen het War Heritage Institute | Legermuseum, reserve |
Beeltenis van Napoleon
Napoleon wordt afgebeeld in een lange roodfluwelen schoudermantel verfraaid met geborduurde bijen en die met hermelijnbont is afgezet. Hij staat op twee treden die met een groen tapijt zijn bedekt en naast een tafel waarop een donkerblauw kleed met gouden franjes ligt. Zijn rechterarm houdt hij zijdelings gestrekt en alsof hij de hele wereld in zijn greep houdt, zweeft zijn hand boven een gouden globe. Die ligt op een donkerblauw fluwelen kussen met gouden galons en is gekroond met een kruis. Een scepter gekroond met een arend ligt op de tafel naast het kussen. Achter de keizer zien we de lichtblauwe en in goud afgezette rugleuning van een stoel.
Wist je dat...
het werk in 1966 gerestaureerd werd door het Koninklijk Instituut voor het Kunstpatrimonium? Het onderzoek van het schilderij kon de handtekening van de kunstenaar niet onthullen. Toch is het duidelijk dat dit kunstwerk deel uitmaakt van een traditie waarbij identieke portretten dienden om de publieke ruimtes op te smukken, zoals dit vandaag gebeurt met gefotografeerde staatsieportretten. Dit gedetailleerde Napoleonportret van Anne-Louis Girodet is wellicht het basisportret waar de kunstenaar andere minder volledige Napoleonportretten op baseerde.
Wat maakt dit schilderij van Napoleon tot topstuk?
Dit schilderij van Napoleon is een internationaal bekend portret. Het is al verscheidene malen te zien geweest in Belgische en buitenlandse tentoonstellingen, met recht en reden! Dit kunstwerk krijgt dan ook geregeld een plaats bij de ingang van een tentoonstellingszaal, als een soort uithangbord.
Napoleon wordt in een prachtige hermelijnmantel en met een lauwerkrans op het hoofd weergegeven. Deze propagandistische uitbeelding van de keizer illustreert het toppunt van zijn megalomane machtshonger. Girodet demonstreert hier ook vakkundig zijn talent in het weergeven van verschillende materialen op en rond het keizerlijke personage, die schitteren door de vernislaag die op het schilderij werd aangebracht.-Vera Bras, collectiebeheerder Beeldende Kunsten/Iconografie, War Heritage Institute